Co składa się na koszt strony internetowej?

- Strony internetowe
koszt-strony-internetowej

Ile kosztuje strona internetowa? Co składa się na koszt witryny? Są to prawdopodobnie jedne z pierwszych pytań każdego, kto rozważa utworzenie własnej strony internetowej. 

Do dnia dzisiejszego w sieci opublikowano prawie dwa miliardy stron internetowych a ich liczba wciąż rośnie. Ponieważ posiadanie własnej witryny internetowej stało się bardzo powszechne, można by pomyśleć, że łatwo będzie odpowiedzieć na powyższe pytania. Okazuje się jednak, że cena strony internetowej jest bardzo indywidualna, a jej koszt ostateczny zależy od wielu czynników.  Aby lepiej zrozumieć, z jakimi kosztami będzie mierzyć się przyszły posiadacz strony internetowej, postaramy się pomóc w zrozumieniu kluczowych czynników wpływających na cenę witryny.

Domena i hosting

Każda obecność w sieci wymaga domu i adresu, do którego możesz dotrzeć. Jeśli chodzi o strony internetowe, jest to serwer i domena internetowa. Nazwa domeny twojej witryny to nic innego jak adres internetowy lub adres URL, taki jak www.TwojaStrona.pl. Rejestracja domeny jest niezbędnym kosztem, ale jej cena może się różnić. Wiele hostowanych rozwiązań daje ci darmową subdomenę, taką jak np http://TwojaWitryna.home.pl. Jest to w porządku dla celów rozwojowych lub blogów hobbystycznych. Do wszelkich celów zawodowych prawdopodobnie będziesz potrzebować własnej niestandardowej nazwy domeny, którą możesz uzyskać od rejestratora domen. Cena domeny uzależniona jest od wybranej końcówki oraz firmy rejestrującej domenę. Te bardziej wyszukane końcówki, takie jak .store, .global będą droższe od tych standardowych .com .pl. Hosting tak jak wspomniano wcześniej jest twoim domem w sieci, przestrzenią dyskową udostępnioną przez serwer, gdzie składowane są wszystkie składniki twojej witryny (t.j. zdjęcia, opisy, filmy itd.). Koszt domeny oraz hostingu jest na ogół opłatą roczną.

Projektowanie strony

Witryna oprócz domu i adresu, potrzebuje również fundacji – technologii ją obsługującej. Do tego momentu mówiliśmy o różnicach rzędu kilku złotych w ciągu roku. Kiedy zaczynamy projektować i budować witrynę, wchodzimy w rzeczywiste różnice. Cena zależy w dużym stopniu od rodzaju budowanej witryny. Prosty blog jest łatwiejszy do skonfigurowania niż sklep internetowy, strona wizytówka dla małych firm jest mniej złożona niż strona internetowa przedsiębiorstwa oparta na systemie zarządzania treścią (CMS). Temat projektowania oraz oprogramowania witryny jest głównym czynnikiem wpływającym na jej koszt dlatego też zostanie omówiony szerzej w oddzielnym wpisie.

Treść (copywriting)

Strona internetowa to nie tylko technologiczny zbiór rozwiązań. Aby witryna odniosła sukces, potrzebujesz również treści, która przyciągnie internautów na twoją witrynę. Chociaż wiele firm publikuje samodzielnie treści na swoich stronach to wiele branżowych źródeł odradza taką praktykę, argumentując takie działania jako prosta droga do słabszej pozycji w wyszukiwarkach internetowych (google, bing itp.). Pisanie dla sieci to specjalistyczna umiejętność, która sprawia, że strona zyskuje na atrakcyjności zwiększając jednocześnie szansę twojej firmy na sukces.

Pozycjonowanie (SEO)

Twoja witryna nie będzie widoczna w sieci tylko dlatego, że ją uruchomisz. Musi ona zwrócić również uwagę wyszukiwarek. Obejmuje to zarówno działania optymalizacyjne on-site (odpowiednie oprogramowanie strony internetowej) oraz wszelkiego rodzaju działania poza stroną (off-site), jak choćby link building, czyli proces pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych do strony. Widoczności strony internetowej, na pierwszej stronie wyników wyszukiwania to najczęściej efekt wielomiesięcznej pracy specjalistów w zakresie SEO. W internecie znajdziemy mnóstw firm zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych a różnice w cenach i usługach są nawet większe niż w przypadku ich projektowania.

Oprócz wspomnianych filarów potrzebnych do stworzenia „skutecznej” strony internetowej, często pojawia się potrzeba zakupu kilku dodatkowych produktów:

  • Materiały wizualne – wysokiej jakości zdjęcia, które pomogą podkreślić Twój produkt i sprawią, że strona będzie przyjemniejsza w odbiorze. Na szczęście istnieje wiele serwisów oferujących zdjęcia za darmo (pixabay.com, stocksnap.io i wiele innych). Przed pobraniem takiego zdjęcia warto jednak upewnić się że możemy wykorzystać je do celów komercyjnych. 
  • SSL / HTTPS – ważne jest, aby Twoja witryna była bezpieczna. Szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem jest jednym z tych podstawowych środków. Potrzebujesz szczególnie certyfikatu SSL, jeśli planujesz uruchomić sklep internetowy.
  • Wtyczki – jeśli twoja strona używa systemu CMS (np. WordPress) czasami pojawia się potrzeba zakupu specjalistycznej wtyczki realizującej określoną funkcjonalność. Wiele wtyczek używa obecnie modelu subskrypcji. Oznacza to, że oferują aktualizacje i wsparcie tylko przez ograniczony czas. Po upływie tego czasu należy odnowić licencję.

Opisane punkty na pewno nie zamykają listy z kosztami jakie będzie trzeba ponieść decydując się na własną stronę internetową, stanowią jednak solidne podstawy do zrozumienia czynników wpływających na jej ostateczny koszt.
Mamy nadzieję, że ten krótki wpis oprócz wartości czysto informacyjnej pomoże również w określeniu budżetu potrzebnego na realizację całego przedsięwzięcia.